مرمت پارگي كنار قالي

قاليشويي فارسي

مرمت پارگي كنار قالي

مرمت پارگي كنار قالي
در پارگي كنار قالي 3 طرف قسمتي كه مرمت مي گردد، فرش قرار دارد و طرف ديگر آن شيرازه است. در اين نوع پارگي، بعد از چله كشي و گذاشتن چند چله به منظور شيرازه، القاج (پود كشي) مي كنند. در اين حالت، بهتر است پود كشي به صورت منفصل و در يك طرف قالي انجام گيرد كه بعد از پود كشي آن را به كارگاه وصل مي كنند و بعد هر سه گوشه آن را از نخ چله اضافي تميز مي كنند و گره هاي اضافي آن را درآورده و سر پودهاي خود قالي را چيده و آنها را نيز تميز مي نمايند. 
اگر قالي تخت باشد، يك رج پود را به صورت عكس دفعه قبل از تار عبور داده و سر پود را دور شيرازه پيچيده و با خامه اي كه داخل سوزن قرار دارد، از كمي پايين تر از شيرازه پاره شده، داخل شيرازه نموده و از سر پاره شيرازه مي آورند و آن را دور پود و 4 تار شيرازه معين مخصوص بافت شيرازه قالي مي پيچانند.
اگر قالي لول باشد، بعد از رد كردن پود كلفت از لا به لاي تارها، پود نازك را نيز كشيده و سپس عمل شيرازه پيچي را انجام مي دهند. در قالي نيم لول نيز دو پود يك اندازه و به صورت برعكس يكديگر از ميان تارها عبور داده و شيرازه پيچي را انجام مي دهند.

قاليشويي فارسي , قاليشويي در شريعتي 

عمل مرمت پارگي و از بين رفتن قسمتي از فرش به صورت عرضي
قالي را از پشت بر روي ميز پهن نموده، ابتدا دو قسمت فرش را به صورت جداگانه هستند، يك قسمت را كه با ميخ و اگر فرش ريز بافت باشد، با سوزن از عرض بر روي چارچوب بزرگ (كارگاه) نصب مي كنند. قسمت پاييني فرش را نيز به همان صورت مذكور در بالا با ميخ به كارگاه مي گويند. البته بايد اين دو تكه جدا شده از فرش به اندازه آسيب ديدگي (رجهاي از بين رفته) از هم فاصله داشته باشند. سپس اين دو تكه را با سوزن و نخ چله با نخ دو گره، به صورت زيگزاگ به هم مي دوزند و پس از آن متناسب با نوع قالي، تاركشي و پود كشي را انجام داده و عمل گره زدن را انجام مي دهند. 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.